Om fullmakter till ombud i Mina sidor
Som skogsägare kan du ge en annan person fullmakt att vara ombud för dina fastigheter i Mina sidor. Ombudet kan då hantera dina fastigheter i Mina sidor åt dig.
Skogsstyrelsen är ansluten till Bolagsverkets Mina ombud, en e-tjänst för digital fullmaktshantering. Där kan du skapa och hantera fullmakter som privatperson eller firmatecknare för en organisation.
Frågor och svar
Du kan dela ut en fullmakt genom att logga in direkt på Mina ombud eller genom att följa länken inne på Mina sidor.
- Logga in i Mina sidor.
- Klicka på ditt namn vid profilikonen. Använder du mobil klickar du på profilikonen.
- Välj "Ombud och fullmakt".
- Klicka på ”Lägg till fullmakt via Mina ombud”
Mina sidor skickar dig till Mina ombud. Där väljer du om du agerar som företag eller privat och loggar in med e-legitimation. Välj att fullmakten ska gälla hos Skogsstyrelsen och följ sedan stegen i Mina ombud. Kom ihåg att meddela ditt ombud när du har delat ut fullmakten.
Nej. När nya tjänster lanseras i Mina sidor behöver du som fastighetsägare skicka in en ny fullmakt som omfattar även de nya tjänsterna.
Det beror på vilket tillvägagångssätt fullmaktsgivaren använder för att dela ut fullmakten.
Via Mina ombud: Du behöver inte göra någonting, när fullmaktsgivaren har meddelat dig att hen har registrerat fullmakten har du åtkomst i Mina sidor.
Via pappersblankett: Om du aldrig har använt Mina sidor tidigare behöver du logga in på Mina sidor och registrera dina kontaktuppgifter för att du ska finnas i systemet när fullmakten registreras manuellt.
Du som har ett samordningsnummer inskrivet i din fastighets lagfart kan ge en person med svenskt personnummer fullmakt att bli ditt ombud. Ditt ombud kan då hantera dina fastigheter i Mina sidor.
Lantmäteriet är den myndighet som hanterar fastighetsregistret. Vänd dig till dem med frågor om din fastighets lagfart.
Det går bra att dela ut en fullmakt via pappersblankett. Instruktioner för hur du gör finns på blanketten som måste skickas in i original.
Observera att ombudet behöver ha loggat in på Mina sidor och registrerat sina kontaktuppgifter innan du skickar in blanketten.
Vårt mål är att hantera och registrera inkomna ansökningar om fullmakter inom två veckor. Om fullmaktsblanketten inte är ifylld på rätt sätt eller om ombudet inte är registrerat när blanketten kommit in kan hanteringen ta längre tid.
Den eller de fastigheter du själv ser på Mina sidor kan du också ge någon annan fullmakt att se. Fullmakten kommer att gälla alla dina fastigheter på Mina sidor.
Ja, köper du till en fastighet kommer den att ingå i alla dina aktiva fullmakter.
Dina inloggningsuppgifter är dina. Lämna inte ut dem till någon annan. Vill du låta någon annan använda Mina sidor i ditt ställe delar du istället ut en fullmakt till den personen. Personen som fått en fullmakt av dig kan logga in med sina inloggningsuppgifter och se dina fastigheter och ärenden.
Har du delat ut fullmakten via Mina ombud loggar du in där för att återkalla och hantera dina fullmakter.
Använde du pappersblankett för att dela ut din fullmakt skickar du in blanketten Återkallande av fullmakt för Mina sidor.
Ni kan ha möjlighet att använda Mina ombud för att dela ut en fullmakt digitalt. Det förutsätter att ni har en firmatecknare registrerad hos Bolagsverket. I dagsläget är det följande som kan använda Mina ombud:
- privatpersoner
- aktiebolag
- enskilda näringsidkare
- handelsbolag*
- kommanditbolag*
- ekonomiska föreningar
- bostadsrättsföreningar.
* Gäller handelsbolag och kommanditbolag med enbart fysiska personer som bolagsmän.
Kan ni inte använda Mina ombud finns det möjlighet att skicka in fullmakt via pappersblankett. Kom då ihåg att bifoga underlag som styrker att personen som signerar är behörig firmatecknare.
Dödsbon kan dela ut fullmakt via pappersblankett. Kom ihåg att det är dödsboet som ska stå som fullmaktsgivare och att bifoga handlingar som styrker att personen eller personerna som signerat fullmakten har rätt att företräda dödsboet.