En man i röd och svart rutig skjorta pratar i mobiltelefon i skogen.  Foto: @ Camilla Zilo

Kontakta Skogsstyrelsen

Behöver du hjälp med något eller har en fråga? Kontakta vår kundtjänst via telefon eller formulär. Du kan också nå oss och få hjälp via våra olika servicefunktioner.

Telefon: 036-35 93 00

Kontakta oss via formulär

Våra öppettider

Kundtjänst

Helgfria vardagar klockan 8-12 och 13-16.

Huvudkontor, reception

Måndag-torsdag klockan 8-16.30, fredag 8-16 (Helgdagar stängt).

Avvikande öppettider

E-post till oss

All e-post går via registraturen.  

skogsstyrelsen@skogsstyrelsen.se

Adress till oss

  • Postadress: Skogsstyrelsen, 551 83 Jönköping
  • Besöksadress: Skeppsbrogatan 2, Jönköping
  • Leveransadress: Skogsstyrelsen, Oskarshallsgatan 1, 553 29 Jönköping

Vårt organisationsnummer

202100-5612

Allmänna handlingar och registratur

När du vill ta del av en allmän handling eller har frågor i övrigt som berör diarieföring och arkiv kan du vända dig till vår registratur.

Begära ut allmän handling

Du har rätt att ta del av allmänna handlingar förutsatt att uppgifter i handlingarna inte är skyddade av sekretess. Du har rätt att vara anonym och du behöver inte tala om varför du vill ta del av en handling eller vad du ska ha den till.

Du har rätt att få kopior av allmänna handlingar. Myndigheten ska då enligt avgiftsförordningen (1992:191) under vissa förutsättningar ta betalt.

Enligt Tryckfrihetsförordningen ges rätt till kopior i pappersformat. Myndigheten är inte skyldig att lämna ut kopior av allmänna handlingar via e-post. Handlingarna kan lämnas ut via e-post om det framstår som lämpligt och att det kan ske på ett säkert sätt. Bestämmelserna i EU:s dataskyddsförordning kan innebära att handlingar i elektroniskt format som innehåller personuppgifter inte får lämnas ut. Bedömningen om handlingar kan lämnas ut på annat sätt än i pappersformat görs av myndigheten.

En begäran om allmän handling är också en allmän handling. Uppgifter om din kontakt med Skogsstyrelsen kan komma att bli en allmän handling som andra kan få del av.

Så här gör du för att begära ut allmän handling

Du kan begära en allmän handling från Skogsstyrelsen via e-post, med vanligt brev eller genom att ringa oss. Vi finns tillgängliga helgfria vardagar kl. 9-12 samt kl. 13-15.

E-post: skogsstyrelsen@skogsstyrelsen.se

Telefon (växel): 036-35 93 00

Postadress: Skogsstyrelsen, 551 83 Jönköping
Besöksadress: Skeppsbrogatan 2, Jönköping

Avgifter

Papperskopior

Om handlingen som begärs ut är 10 sidor eller mer tas en avgift ut. Den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor. Porto tillkommer.

Digitala kopior eller elektroniska handlingar

Om handlingen omfattar 50 sidor eller mer tas en avgift ut. Den femtionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.

Kan handlingen inte överföras med lämplig säkerhet måste en maskering av personuppgifter göras i enlighet med EU:s dataskyddsförordning. Kostnad för det är 125 kronor per varje påbörjad kvart om handlingen omfattar 50 sidor eller mer.

Rätt att överklaga

Om du inte får ta del av den handling du begärt har du rätt att få ett skriftligt beslut från Skogsstyrelsen. Du måste själv begära att få ett sådant beslut. Om du anser att Skogsstyrelsen gjort en felaktig bedömning kan du överklaga det skriftliga beslutet.

Digital myndighetspost – Mina Meddelanden

Mina meddelanden är en tjänst där kommuner, regioner och myndigheter kan skicka digital post på ett säkert sätt till medborgare och företag.

Skogsstyrelsen skickar ut vissa dokument via Mina Meddelanden. Just nu handlar det om att du kan få nedanstående bekräftelser via Mina Meddelanden:

  • Bekräftelse på anmälan om avverkning.
  • Bekräftelse på anmälan om samråd.
  • Bekräftelse på ansökan om stöd.
  • Bekräftelse på ansökan om utbetalning av stöd.

Digital brevlåda

Med en digital brevlåda kan du ta emot, läsa och samla din myndighetspost digitalt på ett säkert och miljövänligt sätt. Den är gratis och helt frivillig. Det enda du behöver är e-legitimation, till exempel BankID och ett svenskt personnummer. Det fungerar inte med samordningsnummer men skyddade personuppgifter är inget hinder.

Du får ett sms eller en e-post när det finns post i din digitala brevlåda.

Du kan välja mellan de tre brevlådorna Min Myndighetspost, Kivra eller eBoks. I några av brevlådorna kan du även få post från företag. Skaffa den brevlåda du gillar bäst och kontrollera sedan att du har valt att få myndighetspost till din digitala brevlåda.

Att tänka på om du använder digital brevlåda

  • Du ansvarar själv för att ta del av posten som kommer till din digitala brevlåda.
  • Kontrollera att din digitala brevlåda har rätt uppgifter om din mejladress och ditt mobilnummer.
  • Kontrollera hur du blir aviserad när du har nya meddelande i din digitala brevlåda.
  • Kontrollera att mejl från din digitala brevlåda inte fastnar i skräpposten till din mejladress som du angett för avisering.

Din digitala brevlåda är säker att använda

Säkerheten i din digitala brevlåda är högre än för annan e-post och post. All känslig information skyddas så att bara den som är behörig kan nå och läsa innehållet. 

 Om digital post för dig som privatperson (digg.se)

Digital brevlåda för företag

Även aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, bostadsrättsföreningar och ekonomiska föreningar kan ha en digital brevlåda och ta emot digital post.

 Om digital post för företag (digg.se)

Fakturor till oss

Alla fakturor till Skogsstyrelsen ska skickas som elektronisk faktura (e-faktura) enligt lag. Det gäller alla inköp till följd av LOU, LUF, LUFS och LUK i offentlig sektor.

Lagen om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

Alla leverantörer till offentlig sektor måste skicka e-fakturor enligt en ny europeisk standard Peppol BIS Billing 3. Skogsstyrelsen omfattas av detta regelverk och tar därmed emot e-faktura via Peppol. Observera att PDF-faktura inte är ett godkänt format.

Mer information finns att läsa hos Myndigheten för digital förvaltning (DIGG).

Det finns ofta möjlighet att skapa e-faktura via befintligt affärssystem/ekonomisystem. Hör med din systemleverantör.

För dig som är leverantör till offentliga aktörer (digg.se)

E-faktura via Peppol

Skogsstyrelsen tar emot fakturor via Peppol-nätverket i formatet Peppol BIS Billing 3. Vår elektroniska adress, så kallad Peppol ID, är 0007:2021005612.

Anslut till Peppol (digg.se)

E-faktura via vår Leverantörsportal

Om ni inte har möjlighet att skicka e-faktura via Peppol från ert affärssystem kan ni använda leverantörsportalen Proceedo Supplier Center. Här registrerar ni fakturorna manuellt och de skickas sedan vidare som e-faktura till oss. För er som leverantör är det helt kostnadsfritt.

Skicka e-post om ni vill börja använda leverantörsportalen. Ange ”Inbjudan leverantörsportalen” i ämnesraden. Vi kommer då bjuda in er via e-post så att ni själva kan registrera er i portalen.

faktura@skogsstyrelsen.se

Fakturaadress

Om du har tecknat avtal med oss som inte ställer krav på e-faktura, kan du även fortsättningsvis skicka pappersfaktura. Vår fakturaadress är:

Skogsstyrelsen
FE 7834
831 90 Östersund

Fakturareferens

Fakturan ska märkas med beställarreferens.

  • Om det finns ett ordernummer (om beställningen har utförts i Skogsstyrelsens beställnings- och fakturahanteringssystem Proceedo) ska detta anges i särskilt fält för ordernummer på fakturan. Om fältet saknas ska ordernumret istället anges i fältet för kundens (Skogsstyrelsens) referens.
  • Beställarens köparreferens ska anges på fakturan i avsett fält för kundens (Skogsstyrelsens) referens. Skogsstyrelsens referenskoder består av tre siffror + fyra bokstäver, till exempel 123ABCD. Om fältet är upptaget av Skogsstyrelsens ordernummer (se ovan) ska köparreferensen anges i annat referensfält i fakturan.
  • Enbart koderna ska anges i referens-/ordernummerfälten på fakturan och ingen annan text. Det får alltså bara stå till exempel "123ABCD" och inte "Ref: 123ABCD".

Omvänd betalningsskyldighet inom byggsektorn

Presstjänst

Vår presstjänst är tillgänglig för media på telefon vardagar klockan 8–16.30. Under kontorstid kan du även nå oss via mejl. Du hittar kontaktuppgifter i vårt pressrum.

Pressrum

Support för Mina sidor

Kontakta supporten om du har tekniska problem med Mina sidor. Använd formuläret nedan. Du får återkoppling via e-post.

Så behandlar vi personuppgifter i Mina sidor support

För att undersöka hur en fastighet eller skifte är registrerad i lagfartsuppgifter och därmed visas i Mina sidor behöver vi spara och behandla personuppgifter om dig i supportsystemet. De avser ditt namn, kontaktuppgift, fastighetens trakt-, block- och enhetsnamn samt i vilken kommun fastigheten är belägen.

Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är allmänt intresse för att kunna hantera ditt supportärende. Skogsstyrelsen sparar dina uppgifter i 18 månader efter att det är löst. Därefter gallras uppgifterna.

Så behandlar vi dina personuppgifter

Kontakta teknisk support

  • Senast uppdaterad: 2024-09-04