Ett frågetecken i trä

Frågor och svar om kundportalen

Här hittar du vanliga frågor och svar om innehållet på kundportalen. Börja gärna med att läsa dem om du har frågor och funderingar.

Till Kundportalen

Frågor och svar

Om utbildningar:
Hitta utbildning

Du kan se aktuella och kommande utbildningstillfällen i produkter och tjänsters kundportal. Om du saknar en utbildning kan du skicka en utbildningsförfrågan till oss. Om du är intresserad av någon av Skogsstyrelsens avgiftsfria utbildningar hittar du dessa i Kunskapsportalen.

Anmäl dig till en utbildning

Du anmäler dig till en utbildning i kundportalen. Du behöver inte ha ett användarkonto för att anmäla dig till en utbildning. Men för att signera offerter och se vilka utbildningar du är anmäld till behöver du ett användarkonto.

Se mer under Användarkonto på kundsidorna - frågor och svar.

Söka och anmäla till en utbildning
  1. Gå till produkter och tjänsters kundportal. Välj Utbildningar.
  2. Under rubriken Utbildningar kan du söka med valfria sökord, och välja att filtrera på när du vill gå en utbildning, olika utbildningstyper och län.
  3. Du klickar på ett utbildningstillfälle för att läsa mer om det.
  4. För att göra en anmälan, välj det antal deltagare du vill anmäla, och klicka på ”Anmäl”.
  5. Skriv in namn, e-post och andra uppgifter för de deltagare du vill anmäla.
  6. Logga in på ditt konto i kundportalen för att gå vidare. Om du inte har ett konto kan du enkelt skapa ett, se avsnittet om hur du skapar ett konto för instruktioner. Det går också bra att anmäla sig utan att skapa ett användarkonto. 
Om övriga produkter och tjänster:
Var hittar jag vilka övriga produkter och tjänster som ingår i Skogsstyrelsens uppdragsverksamhet?

Skogsstyrelsens produkter och tjänster finns beskrivna på sidorna om Produkter och tjänster. Hittar du inte det du söker kan du gå till kundportalen och skicka en uppdragsförfrågan.

Hur beställer jag en produkt eller tjänst från Skogsstyrelsens uppdragsverksamhet?

I kundportalen kan du göra en uppdragsförfrågan genom att klicka på rubriken Uppdragsförfrågningar i menyn.

Användarkonto i kundportalen:
När måste jag registrera en användare?

För att signera ett avtal elektroniskt och se vilka utbildningar du är anmäld till behöver du registrera ett användarkonto. Om du har ett användarkonto kan du se offerter, avtal, fakturaunderlag och få rapporter och annat leveransmaterial elektroniskt.

Du kan även anmäla dig till en utbildning i kundportalen utan att skapa ett användarkonto.

Kostar det något att registrera sig?

Det kostar ingenting att skapa ett användarkonto på kundportalen, men de tjänster och utbildningar som vi utför i Skogsstyrelsens uppdragsverksamhet är avgiftsbelagda. Skogsstyrelsens uppdragsverksamhet finansieras helt genom de produkter och tjänster som erbjuds till självkostnadspris.

Jag har glömt mitt lösenord, kan jag få ett nytt ?

Ja, det finns en knapp för att återställa ditt lösenord när du loggar in i kundportalen.

Var hittar jag mina anmälningar?

När du har loggat in med ditt användarkonto i kundportalen kan du i menyn välja ”UV kundportalen” och där se vilka överenskommelser och affärer du har med Skogsstyrelsens uppdragsverksamhet. Där hittar du även dina anmälningar till våra utbildningar. 

Var hittar jag mina offerter?

Under fliken ”Offerter” i kundportalen hittar du affärsförslag från oss. De utgår oftast från en förfrågan som du ställt till Skogsstyrelsens uppdragsverksamhet. Om du vill omvandla en offert till ett avtal, loggar du in för att läsa offerten. Du kan sedan signera offerten med BankId. Om du har några frågor om offerten, eller hur du ska gå tillväga kan du ställa dem via ett Chatt-fönster.

Var hittar jag mina kundordrar och fakturor?

När du signerat en offert i kundportalen omvandlas den till en kundorder. Under fakturor kan du se fakturaunderlag. De verkliga fakturorna får du med post eller som e-faktura.

Var kan jag följa Skogsstyrelsens arbete med mina uppdrag?

Om du är inloggad på ditt användarkonto i kundportalen kan du i avsnitten Uppdrag, Aktiviteter, och Tidrapporter få mer information om de arbeten som vi utför i uppdragen. Din kontaktperson kommer att meddela dig om du har information där.

  • Senast uppdaterad: 2023-02-06