Statistikens kvalitet

Vad betyder begreppen? Går det att jämföra bakåt i tiden? Hur hög var svarsprocenten? I kvalitetsdeklarationerna hittar du svaren.

Skogsstyrelsen strävar efter att publicera statistik av yppersta kvalitet. När det gäller den statistik som ingår i Sveriges officiella statistik följer vi riktlinjer som finns inom EU. Riktlinjerna går under namnet Code of Practice.

Riktlinjer för Europeisk statistik

Kvalitetsdeklaration

Till varje undersökning inom Sveriges officiella statistik gör vi en kvalitetsdeklaration som talar om hur vi gör undersökningen samt vilken  tillförlitlighet och kvalitet statistiken har. Längre ner på sidan hittar du kvalitetsdeklarationer för de senaste åren. Kontakta oss om du behöver kvalitetsdeklarationer för undersökningar tidigare år. 

Kvalitetsstudier

Vi gör också kvalitetsstudier på våra statistikprodukter. Ibland innebär det att undersökningar förändras. Det kan medföra att jämförbarheten med tidigare statistik försämras. Å andra sidan blir statistiken än mer tillförlitlig.

Kvalitetspolicy för statistikproduktion

Vår kvalitetspolicy för statistikproduktion är vägledande i arbetet med att producera objektiv, opartisk och relevant statistik på ett kostnadseffektivt sätt med god kvalitet. I kvalitetsbegreppet för den officiella statistiken står användaren i centrum.

I kvalitetspolicyn beskriver vi hur vi arbetar med kvalitet i statistiken utifrån de fem huvudkomponenterna Relevans, Tillförlitlighet, Aktualitet och punktlighet, Tillgänglighet och tydlighet samt Jämförbarhet och samanvändbarhet. Kvalitetsarbetet regleras i lagen om officiell statistik (2001:99) och i föreskrifter från Statistiska centralbyrån.

Kvalitetspolicy för statistikproduktion (pdf)