Skogsärenden för företag med webb-API:et Nemus

Skogsärenden för företag är en elektronisk tjänst där du kan skicka in skogsärenden som hanteras av olika myndigheter, i nuläget till Skogsstyrelsen eller länsstyrelsen. Du ansluter ditt företags egna geografiska informationssystem (GIS) via webb-API:et Nemus.

En myndighetskontakt

När Skogsärenden för företag är fullt utbyggd ska du kunna skicka in alla dina skogsärenden digitalt via tjänsten, oavsett vilken myndighet som ska ha ärendet. I dag kan du använda tjänsten för att:

  • anmäla eller ansöka om avverkning till Skogsstyrelsen
  • anmäla samråd om skogliga åtgärder till Skogsstyrelsen
  • lämna in intresseanmälan om formellt skydd till Skogsstyrelsen
  • lämna in ärenden om fornlämningar till länsstyrelsen 
  • lämna in ärenden om markavvattning till länsstyrelsen.

En viktig funktion i Skogsärenden för företag är också att du kan hämta ditt ärendes status.

För närvarande kan du skicka avverkningsanmälan, ansökan om tillstånd för avverkning och anmälan om samråd för skogliga åtgärder till Skogsstyrelsen samt fornlämnings- och markavvattningsärenden till länsstyrelsen.

Tjänsten är ett webb-API (Nemus) som du kan koppla mot ditt eget system. API:et har, förutom själva mottagandet av ärenden, funktioner för att validera och se till så att alla uppgifter som krävs för en viss åtgärd kommer med, exempelvis vid en föryngringsavverkning.

Beställ ett konto för Nemus API

För att kunna använda Nemus API krävs att du har ett konto och autentiserar dig via OAuth2 som är JSON-baserat. För att få ett konto fyller du i uppgifterna i formuläret här nedan och skickar till Skogsstyrelsen.

Ansök om servicekonto för version 2.x

Fyll i och skicka din ansökan. Se vår information om personuppgiftshantering längre ner på sidan.

Ansökan om konto för att ansluta mot Nemus version 2.x

Ansökan avser:

Teknisk dokumentation

All data till och från Nemus API är i XML-format och WKT för geodata. De scheman som används går att hämta via ett API-anrop till tjänsten.

Teknisk dokumentation

Nya versioner av Nemus

Information om personuppgiftsbehandling

För att kunna administrera och hantera konton för tillgång till Nemus samt besvara supportfrågor behöver vi spara och behandla de uppgifterna som lämnas i respektive formulär. Behandling av personuppgifterna görs med rättslig grund i ett allmänt intresse utifrån förordningen (2013:44) om en gemensam inlämningsfunktion för skogsägare.

Gemensamt personuppgiftsansvar

Vanliga frågor om Nemus

Här hittar du svar på några vanliga frågor om Nemus. Frågorna är uppdelade efter ämne. Hittar du inte svar på just din fråga är du välkommen att kontakta vår support.

Frågor och svar

Ansluta till Nemus
Hur ansluter man till Nemus

För att få ett konto fyller du i uppgifterna i beställningsformuläret här på webbplatsen och skickar till Skogsstyrelsen. I e-posten anger du vilken organisation du företräder, vilken applikation eller system som är tänkt att anslutas och vilken miljö du vill få tillgång till, testmiljön eller produktionsmiljön

Återkoppling på ärenden i Nemus
Hur får man återkoppling på att ett ärende tagits emot?

Nemus ger direkt ett svar tillbaka att inskicket tagits emot som svar på API-anropet. 

Återkopplas beslut och andra dokument via Nemus?

Ja från Skogsstyrelsen, inte från länsstyrelsen.

Kopior på beslut och andra dokument till ombuden från Skogsstyrelsen läggs i Nemus och måste hämtas av anslutna system inom två veckor. Ambitionen är att alla myndigheter ska kunna återkoppla sina dokument via Nemus i framtiden. Storleken på dokument kan vara större än 20 MB.

Får man en kvittens på att inskickat ärende har tagits emot hos myndigheterna?

Ja. Respektive myndighet hanterar återkoppling på inskickat ärende. Man kan hämta ärendeinformation via ärendehändelser i Nemus

Kan man få återkoppling på kompletteringar via Nemus?

Du får alltid tillbaka ärendehändelsen ”Kompletterat” och det skapas en händelse ”nytt inkommet dokument” av typen anmälan/ansökan som kan hämtas.

Hur återkopplas manuella kompletteringar, till exempel via telefonsamtal?

Alla kompletteringar som förändrar statusen på ärendet förmedlas via Nemus som en ärendehändelse.

Inskick av ärenden
Går det att skicka med bilagor? Vilka format går att skicka in?

Ja, det går att skicka in bilagor i PDF-format i Nemus. I fornlämningsärenden och markavvattningsärenden kan även bilagor med formaten jpg och jpeg tas emot.

Hur stora bilagor kan skickas in?

Total storlek på flera bilagor i ett inskick är 20 MB och en enskild bilaga kan högst vara 10 MB.

Krävs det alltid en valideringskontroll innan ett ärende skickas in?

Nej. Du kan välja mellan att antingen göra ett anrop som validerar uppgifterna innan du skickar in eller att hoppa över det steget. Men vi rekommenderar att du gör en validitetskontroll. Fördelen med det förfarandet är att du får en direkt kvittens på att ärendet kan tas emot.

Valideras inte ärendet innan inskick och sedan inte klarar validitetskontrollen som görs efter att ärendet registrerats skickas ett meddelande om det. Det
innebär att ett ofullständigt inskick kommer att behöva kompletteras i efterhand. Vilka kompletteringar som behöver göras kommer det också att senare skickas ett meddelande om. På sidan om teknisk dokumentation hittar du alla valideringsregler.

Ett inskick stoppas vid felaktig uppbyggnad av schemat eller då en stoppande regel uppfylls, till exempel vid fel i geometrierna eller då geometrier ligger utanför Sveriges gränser. På sidan om teknisk dokumentation hittar du alla stoppande regler.

Teknisk dokumentation

Vad är giltiga geometrier?

Skogsstyrelsen följer WKT-standard enligt OGC och Esri.

Läs mer om hur du validerar geometrier och om giltiga och ogiltiga geometrier i dokumentet Geometrier – validering och giltighet som du hittar under teknisk dokumentation.

Teknisk dokumentation

Hur hanteras externID i samband med inskicket?

Det behövs ett unikt externID per handling (ärende). Om en avverkningsanmälan skickas in samtidigt som ett fornlämningsärende så ska var och en av dessa ha ett eget externID.

Vad gäller för fornlämningsärenden?

Fornlämningsärenden som är kopplade till ärenden som rör avverkning eller markavvattning måste skickas in i samma inskick, eftersom anmälningsytan respektive påverkansområdet följer med till fornlämningsärendet. Ingen annan information följer med i fornlämningshandlingen.

För att kunna spåra och koppla ett fornlämningsärende till ett samrådsärende, till exempel skogsbilväg eller askåterföring, måste de finnas i samma inskick.

Det går att skicka in information om en nyupptäckt fornlämning i samband med ett avverknings- eller samrådsärende.

Hur hanteras privatpersoner med samordningsnummer?

För tillfället läggs dessa in som organisation. Två nollor behöver då anges i början. I version 2.5, som driftsätts den 2 juni 2023, kommer en schemaändring så samordningsnummer läggs in som privatperson.

Hur bör skyddade personuppgifter hanteras?

Anmälningar och ansökningar för personer som har skyddade personuppgifter kan skickas in via Nemus. Ange i fältet förnamn: Skyddad och i fältet efternamn: Personuppgift. Dessa kommer då att hamna i status ”åtgärd krävs” och myndigheten får hantera ärendet. Om ni skickar in på blankett så är det viktigt att ange namn ”Skyddad personuppgift” istället för anmälarens namn.

Kan ett samrådsärende skickas in i samma schema som ett avverkningsärende?

Inga samrådsärenden går att göra i samma schema som ett avverkningsärende. Det går dock att skicka in ett samrådsärende i samma inskick som ett avverkningsärende.

Övriga ärenden Skogsvårdslagen (Skyddsdikning, skogsbränsle och vegetativt förökat skogsodlingsmaterial)

Inga övriga ärenden Skogsvårdslagen går att göra i samma schema som ett avverkningsärende, men de ska skickas in i samma inskick som ett avverkningsärende.

Skyddsdikning kan skickas in separat.

Hur skickas ett övrigt ärende Skogsvårdslagen in i efterhand?

Nytt inskick av övrigt ärende med hänvisning till avverkningsärendets ExternID.

Vad innebär ”ingen hänsyn planerad”?

Enligt 14, 16 och 27 §§ Skogsvårdslagen finns en skyldighet att underrätta Skogsstyrelsen om vad som avses att göra för att tillgodose naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen i samband med avverkning. När ingen hänsyn planeras till naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen behövs en beskrivning i text om varför ingen hänsyn tas.

Möjligheten att visa att man inte planerar någon hänsyn finns.

Vad är skillnaden på dispens och övrig dispens? Vad ska fyllas i var?

Ansökan om dispens från 6-veckors regeln heter i schemat Motiv dispens tidpunkt påbörja avverkning.

Vid ansökan om annan dispens ska Motiv övriga dispenser anges.

Teknik
Vilken teknik bygger Nemus på?

Nemus är ett REST-API där informationen som skickas med anropet använder XML-scheman.

Vad krävs för att upprätta kontakt med Nemus API?

För att komma åt API:et krävs det att man har en token i enlighet med Oauth2 protokollet. Den hämtas från Skogsstyrelsen med ett anrop och är giltig i en timme. Det innebär att det behövs en funktionalitet i det anropande systemet som uppdaterar token när så behövs eller ber om en ny token vid varje anrop.

Hur kontrolleras vilka ärendemallar inskicket innehåller?

Rootelementet och namespace används för att ta fram vilka ärendemallar inskicket innehåller.

I vilket format tar ni emot geodata?

Geodata skickas med i xml-filen, via formatet WKT. Koordinatsystemet är Sweref 99 TM.

Tillgänglighet
Vad finns det för SLA (Service Level Agreement)?

Nemus har samma tillgänglighet som Skogsstyrelsens övriga system. Det innebär att tillgänglighetsbortfall åtgärdas under kontorstid och så snabbt som möjligt.

  • Senast uppdaterad: 2024-01-11