Lönnblad och blommor

Om inloggning

Här kan du läsa vanliga frågor och svar om inloggning till Skogsstyrelsens Mina sidor. Klicka på en fråga för att fälla fram och läsa svaret.

Frågor och svar

Nya Mina sidor
Jag har inte svenskt personnummer, kan jag logga in ändå?

Nej. För att logga in i nya Mina sidor krävs e-legitimation och svenskt personnummer. Om du inte har svenskt personnummer kommer du inte åt tjänsterna i nya Mina sidor.

Du som har ett samordningsnummer inskrivet i din fastighets lagfart kan ge en person med svenskt personnummer fullmakt att bli ditt ombud. Ditt ombud kan då hantera dina fastigheter i nya Mina sidor. Lantmäteriet är den myndighet som hanterar fastighetsregistret. Vänd dig till dem med frågor om din fastighets lagfart.

In English: to log in to the new My pages, e-identification and Swedish social security number are required. If you do not have a Swedish social security number, you will not be able to access the services in the new My pages.

If you have a coordination number registered in your property's legal record then you can give a person with a Swedish personnummer a power of attorney to become your agent. Your agent can then manage your properties in the new My pages. Lantmäteriet is the authority that handles the property register. Contact them with questions about your property's legal record.

Varför kan jag inte logga in med lösenord i nya Mina sidor?

Som myndighet måste vi identifiera personer som loggar in i våra tjänster för att säkerställa att de får åtkomst till rätt innehåll. E-legitimation är en säker och pålitlig inloggningsmetod som gör att vi kan erbjuda användaren en komplett ärendehantering i nya Mina sidor.

Kan företag och organisationer logga in och använda Mina sidor?

Mina sidors målgrupp är i första hand privata skogsägare men det går även bra att organisationer och företag nyttjar tjänsterna. Företagets eller organisationens firmatecknare kan ge fullmakt till medarbetare som därefter kan logga in med sitt Bank-ID. 

Problem vid inloggning med e-legitimation

Vi brukar få in fler frågor om e-legitimation när någon av de vanliga webbläsarna har uppdaterats. Prova därför först att logga in med en annan webbläsare av senaste version. Microsoft Edge, Google Chrome och Mozilla Firefox är exempel på vanliga webbläsare. Du kan också testa att starta om webbläsaren eller datorn.

Mer information om e-legitimation och support finns hos leverantören av e-legitimation.

Gamla Mina sidor
Kan jag logga in med lösenord i gamla Mina sidor?

Du som har ett lösenord kan logga in med det. Det är inte längre möjligt att beställa nytt lösenord för inloggning till gamla Mina sidor. Anledningen är att gamla Mina sidor avvecklas. Nya förbättrade tjänster lanseras i nya Mina sidor. 

Jag har inte svenskt personnummer, kan jag logga in ändå?

Om du saknar svenskt personnummer använder du ditt samordningsnummer enligt lagfart. Ange siffrorna 00 framför samordningsnumret.

In English: persons who are not registered in the Swedish population records may use the co-ordination number 12 digits. example: 0030123456.

Jag har loggat in med fel lösenord tre gånger och kontot har låst sig. Vad gör jag nu?

Om du uppgett fel lösenord tre gånger i följd spärras inloggningen av säkerhetsskäl under 60 minuter. Försök igen efter en timme.

Mitt lösenord verkar inte fungera. Hur gör jag?

Har du skrivit in rätt lösenord? Stora och små bokstäver är olika tecken. Alla tecken tillhör lösenordet. Även #%-! och liknande. Versalt i och siffran 1 är borttagna från lösenorden, men l (gement L) finns kvar.

Person-/organisations-/samordningsnumret ska vara 12 siffror som börjar med 19, 20 eller 00, De ska anges i en följd utan bindestreck. Till exempel 195912311234.

Tänk också på att lösenordet är personligt. Om två personer i familjen äger fastigheten tillsammans får man var sitt lösenord.

Tips på felsökning:

  • Person-, organisations- och samordningsnumret ska vara 12 siffror som börjar med 19, 20 eller 00. De ska anges i en följd utan bindestreck. Till exempel 195912311234. Skriver du in ett mellanslag före eller efter siffrorna  blir det fel.

  • Samtliga tecken, minst 8 stycken, som anges i brevet du fått tillhör lösenordet. Stora och små bokstäver är olika tecken. Även #%-! och liknande. Skilj på siffran 2 och bokstaven z. Versalt i och siffran 1 är borttagna från lösenorden, men l (gement L) finns kvar.

  • Ett vanligt knep är att först skriva in lösenordet i ett ordbehandlingsprogram, eftersom det blir tydligare att se där, och sedan kopiera in det i lösenordsrutan. Se bara till att inget mellanslag kommer med efter siffrorna.

  • Använder du rätt lösen? Lösenordet är personligt. Om två personer i familjen är delägare av fastigheten får dessa var sitt lösenord som enbart fungerar mot respektive angivet person- eller organisationsnummer.

  • Lösenordet måste vara det senast beställda. Tidigare lösen upphör att fungera när ett nytt är beställt.

  • Använd nya operativsystem och webbläsare. Äldre system och webbläsare testas inte av oss eller tillverkarna längre och de kan få problem med vissa tecken som inte kan avläsas rätt.

  • Webbläsaren sparar gärna lösenord automatiskt och den kan "missuppfatta" din inmatning. Var uppmärksam så att den inte försöker lägga in något felskrivet eller annat lösenord som du använde tidigare.
Problem vid inloggning med e-legitimation

Vi brukar få in fler frågor om e-legitimation när någon av de vanliga webbläsarna har uppdaterats. Prova därför först att logga in med en annan webbläsare av senaste version. Microsoft Edge, Google Chrome och Mozilla Firefox är exempel på vanliga webbläsare. Du kan också testa att starta om webbläsaren eller datorn.

Mer information om e-legitimation och support finns hos leverantören av e-legitimation.

  • Senast uppdaterad: 2021-12-29